HomeEducationRelated VideosMore From: Wendover Productions

Space Law-What Laws are There in Space?

19140 ratings | 1246870 views
No country owns space, so are there laws there? Spoiler alert: yes. What laws are there? Well watch this video to find out. (It's complicated) Email: WendoverProductions@gmail.com Twitter: @WendoverPro Attributions: Images provided by Wiki Commons Images licensed under Creative Commons 3.0 Additional footage provided by VideoBlocks LLC Opening intro music by https://www.youtube.com/channel/UCr4Xpli3bMNpu7bMQRu_Emg Outro music- Airport Lounge by Kevin MacLeod
Category: Education
Get embed code!
Text Comments (1847)
Doc Brown (20 hours ago)
Little fun here, if a lady has a baby on an alien ship after being abducted and the baby is 100% human it'd be legally be of the mother's nation, right?! If we ever have official contact w ET and have diplomatic relations we'll have to work it out. Enjoyed the maritime law vid and this one as well as the one on embassies, tv docus are usually vague on this stuff so these vids cleared up a lot, already subscribed long ago. I was raised watching docu tv so learning was always pushed.
Seif Sherif (1 day ago)
America was the first on moon But the Soviet Union was first to space But Gallelio invented the telescope But Muslims studied the moon and eclipses But mayans and ancient Egyptians and Babylonians studied stars and planets So who invented space ?
Игорь Глобенко (10 days ago)
Ще в старі часи власники нерухомості мали права на землю на віки вічні, але потім прийшов аероплан і розумні люди зрозуміли, що не можливо прохати кожного власника нерухомості про дозвіл літати через їхній повітряний простір. Таким чином, уряди вирішили, що вони володітимуть повітрям вище певного рівня. Загалом, уряд вирішив, що власники володіють землею на відстані до 500 метрів від рівня Землі, а надалі повітря, що безперервно зростає, має належати і контролюватися урядом. Це полегшило життя літакам. Саме тоді США відкрили космічний простір і це ускладнило розвиток подій. В основному супутники та космічні прилади рухались навколо Землі , ото ж це було б технічним жахіттям запитувати дозволу на вхід у повітряний простір кожної нації на орбіті. Після чергового зібрання зацікавлених науковців і практиків, було вирішено, що надані країнами права, повинні завершитися на певному рівні. Різні країни говорять про різні речі, але всі вони погоджуються, що десь між 19 милями над землею-висота найвищих літаків і повітряних куль, і 99 миль над землею-висота найнижчих орбітальних супутників, де країна припиняє претензії на суверенітет. Отже, скажімо, космонавт скоює невеликий злочин, будучи у космічному просторі. Наприклад, вживає наркотики під час перебування на космічному кораблі. Це не серйозний злочин проти людства, але особа повинна бути покарана. Якби це було в капсулі «Союз», Росія вела б судовий розгляд, а в капсулі «SpaceX»- США. Так як і з човнами, космічний корабель вважається розширенням суверенітету країни. Але, скажімо, астронавт вживав наркотики на Місяці, хто тоді буде його судити? Угода про космічний простір 1967 року говорить, що жодна країна не може претендувати на ділянку простору, або небесне тіло як свою територію. Це означає, що закони жодної країни не застосовуються універсально на Місяці, що являється ідеєю екстериторіальної юрисдикції. Практично в кожній країні громадяни дотримуються законів своєї країни, навіть перебуваючи за її межами. Це втрачає силу за умови перебування в інших країнах. Мається на увазі, що дві людини у тому ж місці можуть підпадати під різні закони. 18-річний британський астронавт може вживати алкоголь на Місяці, натомість його американський колега не міг би. Правила на міжнародній космічній станції відрізняються. У договорі космічної станції -документ, який окреслює правила МКС, говориться, що в більшості випадків екстериторіальна юрисдикція є чинною. У документі йдеться про те, що кожен космонавт підпорядковується законам власної країни. Наприклад, астронавт який є підданим Великобританії навмисно ударить астронавта громадянина Франції, то перший буде переслідуватися згідно із матеріальним і процесуальним правом Франції. Аналогічне правило діє і щодо права власності: якщо астронавт із підданством Великобританії навмисно пошкодить комп’ютер канадського колеги, то від буде нести юридичну відповідальність за законодавством Франції. Крім того, ця угода дозволяє екстрадицію космонавтів у всіх випадках незалежно від того, чи мають дві країни звичайний договір про екстрадицію. Це насправді дуже важливо, тому що Росія не має договору про екстрадицію з США. Саме тому Росія не зобов'язана відмовлятися від осіб, які скоїли злочин. У тому випадку, якщо росіянин скоює злочин проти американця на МКС, Росія буде зобов'язана видати цього космонавта. Слід також звернути увагу на ситуацію, якщо дитина народиться в космосі. По-перше, це супер-гіпотетично, тому що невідомо, чи взагалі дитина може народитися в нульовій гравітації. В даному просторі кістки новонародженого були б настільки крихкими, що не витримали б власної ваги. Малоймовірно, що будь-яка країна дозволить астронавту мати дитину в космосі, так як це неетично. Скажімо, що існувала космічна дитина, якої національність вона була б? Насправді існує прецедент для цього питання. В Антарктиці, де є подібний договір, який забороняє суверенітет, на світ з‘явилося 13 дітей. Незважаючи на те, що ці діти не народилися в країнах своїх батьків, вони взяли їхню національність. Така ж політика застосовується в просторі. Однак існують країни, які не дають громадянства немовлятам, народженим за межами країни, тому в такому випадку дитина бере на себе громадянство країни космічного апарату. Народжені на літаку під час польоту, вони беруть громадянство своїх батьків, і якщо це не можливо, вони приймають громадянство країни, в якій зареєстровано літак. Що ж станеться, якщо дитина народиться на Місяці або Марсі, де немає суверенітету. Відповідь на це запитання, на жаль, досі не знайдено . Це лише один з багатьох недоліків у чинному космічному праві. Лише 536 добре навчених людей були в космосі, котрі представляли свою країну. Професіонали даної сфери діяльності не вдаються до злочинів. У міру розвитку комерційних польотів та космічного туризму всі ці закони повинні бути ясно сформульованими, щоб запобігти майбутнім проблемам. У найближчому майбутньому ми могли б також бути свідками космічного видобування, затвердженого в економічних законах і екологічних договорах. Наступні десятиліття будуть насиченими подіями, що дадуть нам можливість не тільки спостерігати за розвитком комерційних космічних галузей, але й, викладати правову та політичну основу, необхідну для відкриття кінцевої межі.
Ricky Green (12 days ago)
Looks like Space Lawyers could be an actual thing in the near future with space tourists.
halunko Valentyn (15 days ago)
Space Law-What Laws are There in Space? Translated into Ukrainian by Polina Dolishna. Ще в стародавні часи власники нерухомості мали право на землю на віки вічні, але потім прийшов аероплан і розумні люди зрозуміли, що не можливо питати кожного власника земельної ділянки про дозвіл літати над нею. Таким чином, уряди усіх держав погодилися, що вони, а неприватні особи, володітимуть повітрям вище певного рівня. Загалом, вирішили, що право власності приватного власника розповсюджується на висоту до 500 метрів від рівня Землі, а надалі повітряний простір належить і контролюється урядами незалежних держав. Це полегшило життя літакам. Після того як був відкритий космічний простір, а супутники та космічні об’єкти почали літати навколо Землі не запитуючи дозволу на вхід в уявний простір кожної суверенної держави. Загально миттєвим принципом визнано, що юрисдикція суверенних держав завершується на певному рівні. Різні країни говорять про різні висоти, однак всі вони погоджуються, що десь між 19 милями над Землею - висоти найвищих літаків і повітряних куль, і 99 миль над Землею, як висотою найнижчих орбітальних супутників, на яких припиняється державних суверенітет. Отже, скажімо, космонавт скоює правопорушення будучи у космічному просторі, наприклад, вживає наркотики під час перебування на космічному кораблі. Це не серйозний злочин, але особа повинна бути покарана. Якщо такий випадок трапиться на МКС «Союз», що цей юридичний факт буде належати до розслідування у відповідності до законодавства і юрисдикції Росії, якщо у «SpaceX» то США. Так як космічний корабель вважається продовженням суверенітету держави. Але, скажімо, астронавт вживав наркотики на Місяці, хто тоді буде його судити? Угода про космічний простір 1967 року говорить, що жодна країна не може претендувати на ділянку простору, або небесне тіло як свою територію. Це означає, що закони жодної країни не застосовуються універсально на Місяці, що являється ідеєю екстериторіальної юрисдикції. Практично громадяни кожної країні дотримуються її законів, навіть перебуваючи за її межами. Це втрачає силу за умови перебування в інших країнах. Мається на увазі, що дві людини у тому ж місці можуть підпадати під різні закони. Наприклад, 18-річний астронавт підданий Великобританії може вживати алкоголь на Місяці, натомість його колега із США не міг би це легально зробити тільки з 21 року. При цьому правила на міжнародній космічній станції відрізняються можуть відрізнятися згідно із підписаною і ратифікованою міжнародною угодою. Договір про космічну станції - це документ, який визначає правила МКС. Що стосується договору про МКС “Союз” то в ньому прописана екстериторіальна юрисдикція. У документі йдеться про те, що кожен космонавт підпорядковується законам власної країни. Наприклад, астронавт який є підданим Великобританії, якщо навмисно ударить астронавта громадянина Франції, то перший буде переслідуватися згідно із матеріальним і процесуальним правом Франції. Аналогічне правило діє і щодо права власності: якщо астронавт із підданством Великобританії навмисно пошкодить комп’ютер канадського колеги, то від буде нести юридичну відповідальність за законодавством Франції. Крім того, ця угода дозволяє екстрадицію космонавтів у всіх випадках незалежно від того, чи мають дві країни звичайний договір про екстрадицію. Це насправді дуже важливо, тому що Росія не має договору про екстрадицію з США. У тому випадку, якщо росіянин скоює злочин проти американця на МКС, Росія буде зобов'язана видати цього космонавта. Слід також звернути увагу на ситуацію, якщо дитина народиться в космосі. Це є супер-гіпотетично, тому що невідомо, чи взагалі дитина може народитися при нульовій гравітації. Однак скажімо, є космічна дитина, якої національність вона була б? Насправді існує прецедент для цього питання. В Антарктиці, де є подібний договір, який забороняє суверенітет, вже народилось 13 дітей. Незважаючи на те, що ці діти не народилися в країнах своїх батьків, вони взяли їхнє громадянство. Така ж політика має застосовується в космічному просторі. Однак існують країни, які не дають громадянства немовлятам, народженим за межами країни, тому в такому випадку дитина бере на себе громадянство країни космічного апарату. Народжені на літаку під час польоту, вони беруть громадянство своїх батьків, і якщо це не можливо, вони приймають громадянство країни, в якій зареєстровано літак. Що ж станеться, якщо дитина народиться на Місяці або Марсі, де немає суверенітету. Відповідь на це запитання, відповіді на жаль, досі не знайдено . Це лише один з багатьох недоліків у чинному космічному праві. Лише 536 добре навчених людей були в космосі, котрі представляли свою країну. Професіонали даної сфери діяльності не вдаються до злочинів. У міру розвитку комерційних польотів та космічного туризму всі ці закони повинні бути ясно сформульованими, щоб запобігти майбутнім проблемам. У найближчому майбутньому ми могли б також бути свідками космічного видобування корисних копалин з астероїдів та інших космічних тіл, затвердженого в національних економічних законах і міжнародних договорах. Наступні десятиліття будуть насиченими подіями, що дадуть нам можливість не тільки спостерігати за розвитком комерційних космічних галузей, але й, розвивати правову та політичну основу, необхідну для розширення меж використання космічного простору на благо усіх.
Zero Fox (19 days ago)
So a baby born on the moon would be the rightful owner of the whole place.....cool!
That Guy (23 days ago)
A British 5 year old could drink on the moon under parental supervision
Tanz (25 days ago)
I like this Wendover better
blacktiger 911 (29 days ago)
All I need is a glock and a space suit then I own the moon.
CyberDragonKing (1 month ago)
"America invented space" the same people who think the Earth is flat.
Josef Berns (1 month ago)
Doing lines on the moon?! That sounds soo fun! Too bad i got sober. And im not an astronaut 😭
Max Aggropop (1 month ago)
russian astronauts can drink in space, but nasa astronauts can't. whatever.
The Automaticist (1 month ago)
Let’s just hope the second amendment doesn’t apply on Mars.
joolian feline (1 month ago)
But what if, say, a baby was born on a USA craft while docked to a Russian one?
Girlfriend (1 month ago)
The moon is the best place to hide a body
Ethan Ward (1 month ago)
actually... yeah a RUSSIAN invented space. :P
mlc449 (2 months ago)
This is why the UN should be vested with ultimate sovereignty in space (as well as all territory outside of individual UN member states). Thete should be a uniform system of laws for all of space with which people living and working there would be under. And the absolute last thing that should happen is for Earth countries to be allowed to establish their own colonies and territories in space.
ForOne814 (1 month ago)
The UN exists only because major countries want it to. That's a very dumb idea.
Anjan Mondal (2 months ago)
5:03 :D
stan giles (2 months ago)
please correct spelling and voice over mistakes , it just makes it seem hokey and made up
Lil Savage (2 months ago)
I'm sorry, I'm just mind blown...
Kris Planker (3 months ago)
Actually, an American astronaut can drink at 18, as the federal drinking age is 18. Its only the states that set it at 21, and so it doesn't apply on military bases, for example.
sergio lopez (3 months ago)
hahaha...the plane with the happy face...and the small crime in space ...just killed me :D
Konstantinos Kountousias (3 months ago)
I think you have American flag on people the wrong way. Because you can't have the flag eatch way you turn that person. Only in mirror...
Microsoft Cortana (3 months ago)
The Soviet union invented space* not America
Jack Bopst (3 months ago)
‘But then America invented space’ Extreme Patriots 101
Hùng Đỗ Thành (3 months ago)
most British violate the law of underage drinking, so who care?
ardvarkkkkk1 (3 months ago)
Hùng Đỗ Thành Most British start drinking before age 5?
4MotorCross (3 months ago)
America invented space... sorry i thought the first human in space was from the U.S.S.R. PLUS when America eventually managed it , it was only due to the fact they used german scientists .... before using the Germans almost every test failed . So if anything america didn't really achieve anything on their own
Flip Tube (3 months ago)
But I never agreed to any of the governments laws, I can have marijuana if I want anywhere on earth because no one owns the country’s, especially my property, no birth certificate, no citizen, no Capitis Dominutio Maxima Straw Man Representing A Corperation Government Name, I’m myself and no government owns me
Flip Tube (3 months ago)
The government doesn’t own my air, I own my air even above 400 feet
Shy Cactus (3 months ago)
2:58 they cute.
Linda Gerhardt (3 months ago)
Doubtful any astronaut having done all that is needed to become an astronaut and go into space would waste time committing any crimes but it is an interesting hypothetical.
Archangelm127 (3 months ago)
You can't do a line in zero-G. The little particles of cocaine would just float off before you got them into formation. They'd also play hell with instrumentation and stuff, just like bread crumbs. You'd be inhaling tiny bits of cocaine for months if not years.
Kevin B (3 months ago)
"Mark Watney: space pirate"
A019 (3 months ago)
They put laws *everywhere*
EliteXSoldier (3 months ago)
"Then America invented space" 🤦‍♂️
Yellow King (4 months ago)
Bird Law > Space Law
The Xkid (4 months ago)
What if astronauts had a fight in space station 😂
Benjamin Yang (4 months ago)
2019
topher (4 months ago)
This video would be great if I don’t have to rewind every 5 fucking seconds to read the few lines of extra info you flash for half a second
ShadowMaster 45 (4 months ago)
the moon baby should technically be an alien so he dont need no citizenship
Chaos Xeloc (4 months ago)
a little over-edited
A Sandwich (4 months ago)
why would a new born have weak bones in space makes no fucking sense, if it is just for a short period there would be no problem since bone is in your dna smh
Jay H (4 months ago)
Imagine doing a line in FUCKING SPACE Yep that’s officially my bucket list cmon Elon Musk make it happen
Georg LP (4 months ago)
Which law counts for double citizens on the moon?
fruits punch samurai (4 months ago)
no one cares what we do in space long as dont cause the government or research any problem
Zachary Clark (4 months ago)
What about a stateless person doing crimes on the moon?
kblue256 (4 months ago)
Damn, you can’t take a line anywhere nowadays
Dylan Shadowstar (4 months ago)
So, it's not that far off that people plan on colonising mars, which means attempting to breed on Mars. Then we get into the questions of the babies nationality, would we have to start considering mars its own entity?
Dylan Morgan (4 months ago)
I'm a moon baby. You're laws don't apply to me.
Rod Kali (4 months ago)
If you were in your own private shuttle the fuck would you feel compelled to follow a "countries" law? Forgot some people stop at red lights at empty instersections.
Southwick Specials (4 months ago)
“And then America invented space”
ElectroMan (4 months ago)
"Then America invented space." Not true, the Soviet Union launched the first satellite (Sputnik 1) into space.
Michael Davis (4 months ago)
I’m pretty sure if a baby was born on Mars countries would line up to offer citizenship.
Dreamer Realms (4 months ago)
What if I go to Antarctica (cuz no one owns anything there) make my own spaceship, and commit a 'crime' while in space? Would I get in trouble?
TTTTTTT (5 months ago)
Imagine the chaos of trying to rack up a line of coke in zero gravity
Purple (5 months ago)
What if you had your own aircraft?
Tom Howard (5 months ago)
can you do a video on bird law?
Arifa Refayet (5 months ago)
#Scientistsarebetterthanlawyers.
Al Macias (5 months ago)
I was born in the back seat of a greyhound bus
Alexander the Greater (5 months ago)
Space law is the most awesome kind of law
KingDave Durosier (5 months ago)
Man I love watching your videos high as fuck
Al Macias (5 months ago)
bet you did a line and are now in space
KingDave Durosier (5 months ago)
4:17 to 4:20
Carter Collins (5 months ago)
If a baby was born on mars they would just be martians.
Just-in K. (5 months ago)
Ok.
赵是 (6 months ago)
If American invented space then Martians would all wear baseball hat and eat cheese burger and drive pick up trucks that are all named “freedom.”
Steve Wenners (6 months ago)
Space laws? HELLNOFUCKINGWAY
chad danylak (6 months ago)
so i can drink beer on the moon
nicholas123441 (6 months ago)
The Soviet Union invented space tho? They got there first
Ginfio (6 months ago)
No no no no no no no America invented space??? What? (be careful with your words)
mazzalnx (2 months ago)
It's exactly the same with aerial flight. Brazil solemnly swears Dumont flew a proper unaided aircraft first, U.S. solemnly sticks to its brothers "lighter than air flight" thing.
mazzalnx (2 months ago)
It's exactly the same with aerial flight. Brazil solemnly swears Dumont flew a proper unaided aircraft first, U.S. solemnly sticks to its brothers "lighter than air flight" thing.
mazzalnx (2 months ago)
It's exactly the same with aerial flight. Brazil solemnly swears Dumont flew a proper unaided aircraft first, U.S. solemnly sticks to its brothers "lighter than air flight" thing.
john li (6 months ago)
if they are born on the moon and cant take the citizenship of their parents then they become stateless
WhaleLoverMemes (6 months ago)
Maybe they will be a alien instead of a human if they get born on the moon or Mars...
Sean Ingram (6 months ago)
In Space, No One Can Hear You Scream! and "in space, all warriors are cold warriors"; "The Klingon Proverb that speaks of revenge as a dish that is best served cold...It is Very cold in Space." :) lol and "Welcome To United States Territory" - Dr. Heywood Floyd (2010 : The Year We Make Contact)
OfficialMusicD2 (6 months ago)
I know.. if your born in space your a alien 👽
Zahir Junejo (6 months ago)
I dont think any normal and sane human would want to do drugs or alcohol in space.
Maxim (6 months ago)
America invented space? Even though they lost nearly every earth orbit competition to the USSR...
Mr 90's Music lover (6 months ago)
If you NASA is ever looking for volunteers to test the effects of Cocaine in space, i'll go. There are worse jobs out there,
Mr 90's Music lover (6 months ago)
you probably have ALREADY HEARD THIS BUT, YOU have a pic of Krista Mcollough, she was the teacher that died in the Challenger disaster, and never ever actually made ti to space but you flash the pic of her when you say only 500 and some people have actually been to space, I just thought I'd point that out, i love ur vids btw
Jack (7 months ago)
Imagine being born on Neptune and saying you’re Neptunian
UFOLOGY OPSEASED FREAK!!!!!!!! (7 months ago)
if the baby was born on the moon and his parents nashonality didn't allow him he would be the moon nashonality! if a baby is born on mars hes a mashoin!
Wilf Mordaunt (7 months ago)
Space
Wilf Mordaunt (7 months ago)
Invented
Wilf Mordaunt (7 months ago)
Russia
Lynda Wan (7 months ago)
wtf is Christa McAuliffe in the picture compilation of astronauts? LOL
1,000 subcribers with no videos (7 months ago)
You forgot the law where you can't bring any *rocky* objects that will commit impact, Like *Space rocks* / *rocks* etc. *and then throw it to the earth pretending like a meteor just hitted earth*
Bacon_man 617 (7 months ago)
For the thing about babies being born on the ocean of in a plane what if the parents have different citzenships like the father is a US citizen and the mother is a UK citizen
David Gaman (7 months ago)
It was really inspiring ! I am a law student from Versailles and I want to spécialisé in space law. This is a really exciting time to start working in it ! 👌🏾
Daniel Brownson (7 months ago)
SPACE COURT
Sean Yang (7 months ago)
THEE EDITS R SU GUDrrrrr
MonoPalisa (7 months ago)
What if you build a building stretch taller than 150m?
MediaSubliminal (7 months ago)
@0:40 ...and then America invented space. You can say that again!
Sleepy Head (7 months ago)
History of space law ig
Azmuel (7 months ago)
you cant call it a flaw since space stations are not a thing yet
BaconBitz (8 months ago)
Now can you do one on bird law
J.Bまるぼい (8 months ago)
Hey. Yuri Gagarin(USSR)was the first human in space.
nathan brown (8 months ago)
what happens when a baby is born on a ship Russian ship that is docked with an American space craft?
Саня Керала (8 months ago)
America invented space? lol
This is A bad name (8 months ago)
Does anyone else want to become an astronaut Just so you can space fuck in 0g No one ok then I guess it'll be a space wank (2:35 Also atleast in Ireland if you have parental consent you can get hammered at 5 years old btw)
Deanser Gaming (8 months ago)
*MOON BABY*
Two More (8 months ago)
One problem: let's say someone gets a self-sustaining colony going on Mars. How the fuck is any country supposed to enforce their laws on them?
Naoufal Takroumt (8 months ago)
4:17 Would that BBB XD